ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نوسان ارزی بلای جان تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه | گسترش روابط تجاری یکی از راهکار‌های بهبود اقتصادی

  • کد خبر: ۱۴۱۷۲۷
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
نوسان ارزی بلای جان تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه | گسترش روابط تجاری یکی از راهکار‌های بهبود اقتصادی
دبیر انجمن صنایع خراسان رضوی گفت: نوسان ارزی برای تولیدکنندگانی که واردکننده مواد اولیه هستند، بیش از پیش اثر‌گذار است و این امر باعث می‌شود قیمت محصول نهایی به‌شدت زیاد شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نوسان‌های ارز هر چند‌وقت یک‌بار در کشور بر بخش‌های مختلفی تحت‌تأثیر می‌گذارد. این افزایش قیمت دلار اگر‌چه بر هجوم به بخش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تأثیر می‌گذارد، با افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکننده، بر سرمایه در گردش آن‌ها هم اثر می‌گذارد و در بلندمدت اثرات رکود و تورم را به‌همراه دارد.
امیرمهدی امیدوار، دبیر انجمن صنایع خراسان رضوی، درباره تغییرات نرخ دلار و تأثیر آن در صنعت و بخش تولید گفت: درواقع نوسان ارزی بر تولیدکنندگانی که واردکننده مواد اولیه هستند، بیش از پیش اثرگذاراست و این امر باعث می‌شود قیمت محصول نهایی به‌شدت زیاد شود.

مراودات مالی، با کشور‌های همسایه و ریالی است

به گفته وی، اگر تصور بر این است که نوسانات ارزی بر صادرات ما تأثیر می‌گذارد و باعث رونق آن می‌شود، باید گفت: باتوجه‌به اینکه بیشتر مراودات ما با کشور‌ها کم‌رنگ شده است، خیلی فرصت صادراتی برای ما به وجود نمی‌آید و بیشتر کشور‌هایی که با آن‌ها مراودات صادراتی انجام می‌دهیم، کشور‌های همسایه هستند که اصولا خرید ریالی دارند. در نتیجه، آنچه احساس می‌شود که این افزایش نرخ صادرات ما را بهبود می‌دهد، این چنین نیست و بیشتر بر هزینه‌های تولید ما تأثیرگذار است.


نوسان ارزی، بر سرمایه در گردش تولیدکنندگان تأثیر گذاشته است

این فعال بخش صنایع تصریح کرد: باتوجه‌به تحریم‌ها، آوردن دلار به کشور محدود است و با‌توجه‌به این محدودیت، دولت خیلی منتفع نمی‌شود که دلار بفروشد. این شرایط برای تولیدکنندگان بسیار بغرنج شده، چراکه بر سرمایه در گردش آن‌ها تأثیر گذاشته است و نبود ثبات قیمت مواد اولیه وارداتی، نقدینگی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از طرفی، رفتار بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش خصوصی مزید بر علت شده است تا مشکلات تولیدکنندگان ابعاد مختلفی داشته باشد.

رکود در بازار حاکم می‌شود

دبیر انجمن صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه روزبه‌روز سرمایه در گردش شرکت‌ها و تولیدکنندگان در حال آب‌شدن است، گفت: این بی‌ثباتی شرکت‌ها را به بحران‌هایی بزرگ وارد می‌کند. نوسانات ارزی همراه با چاپ پول باعث شده است ارزش پول ما هم کاسته شود. محصولاتی که کارخانجات تولید می‌کنند، درنهایت باید به‌دست مردم خریده شود. بخش عمده‌ای از مردم هم درآمد‌ ثابت دارند و قشر کارمند هر روز ضعیف‌تر می‌شود و قدرت خریدش کمتر می‌شود. در نتیجه در آینده نزدیک با رکودی اساسی در کشور مواجه می‌شویم؛ چون خریدار توان خرید خیلی از محصولات را ندارد و این دامن می‌زند به تعطیلی کارخانجات و زمینه‌ساز معضلی بزرگ در بخش تولید می‌شود.
امیدوار افزود: شواهد پیداست که تصمیمی که دولت برای دستمزد در بخش خصوصی و دولتی می‌گیرد، در عمل تورم موجود را پوشش نخواهد داد و این افزایش نرخ ارز درنهایت رکودی شدید را در بازار حاکم می‌کند که بیش ازهمه فعالان اقتصادی آسیب می‌بینند.

گسترش روابط تجاری یکی از راهکار‌های بهبود اقتصادی

وی اضافه کرد: تبادل با دنیا و گسترش روابط تجاری یکی از راهکار‌های بهبود اقتصادی است. وقتی نتوانیم نفت بفروشیم تا بخشی از کسری بودجه را جبران کند، مسلما تقویت پایه‌های مالیاتی است که از واحد‌های تولیدی و صنعتگران گرفته می‌شود. این هم فشاری دوچندان بر بخش تولید وارد می‌کند که از یک طرف قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد و از طرفی، مالیات بیشتر هم باید پرداخت کنند. جمع این‌ها یعنی فشار مضاعف به مردم و تولیدکننده.

بازار ارز، دورنمایی از آینده اقتصاد

دکتر علی چشمی، نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، همچنین به شهرآرانیوز گفت: دلار بیش از ۴۰هزار تومان را نباید با نرخ تورم ۴۸درصدی و موجودی ارزی فعلی تحلیل کرد. بازار ارز دورنمایی از آینده اقتصاد را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت ارز منشأ داخلی دارد

دکتر علی عقیلی، کارشناس اقتصادی، درباره وضعیت بازار این روز‌های دلار و سکه در گفت‌وگویی با شهرآرانیوز گفته است: نرخ ارز تابعی از چندین عامل است؛ عامل اول بحث جهانی آن و افزایش برابری ارزش دلار در مقابل ارزش خارجی دیگر ارز‌ها به‌دلیل سیاست‌های مالی بانک مرکزی آمریکاست. افزایش قیمت ارزی که ما شاهد هستیم، بیشتر منشأ داخلی دارد و تحریم‌های فزاینده‌ای که هر روز دارد بیشتر می‌شود. مسلما این‌ها دورشدن ما از اثرات برجام را به‌دنبال دارد.
عقیلی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه اکنون هیچ برنامه‌ای برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی از سوی مدیران وجود ندارد. اکنون ضعیف‌ترین گروه در بانک مرکزی سرکار هستند که با سیاست پرداخت ۲۰۰۰ دلار به افراد با کارت ملی تشویق به دلالی می‌کنند که مسلما این راه مسیر درستی برای کنترل بازار ارز نیست.
وی افزود: با این رشد نقدینگی که در پیش داریم، دور از ذهن نیست دلار تا عید به ۴۳هزارتومان هم برسد که مسلما بر بازار‌های موازی هم تأثیر می‌گذارد. با وجود اینکه انس جهانی رکود دارد، با رشد فزاینده قیمت‌ها در طلا مواجه هستیم. حباب سکه اکنون بیش از ۲میلیون است و این نشانه تقاضای زیاد مردم برای طلا و نابسامانی در این بازار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->